Hoe herken je verdachte berichten?

  • Phishingberichten komen meestal onverwacht en zonder reden.
  • De taal is dwingend of wil je nieuwsgierig maken.
  • Ze bevatten soms taalfouten of zijn niet professioneel opgemaakt.
  • Een vage aanspreektitel of je e-mailadres als aanspreking kan verdacht zijn.
  • Onbekende afzenders of foute e-mailadressen moeten je aandacht trekken.
  • Bevat het bericht een link? Klik niet zomaar! Zweef met je muis over de link zonder te klikken. Nu verschijnt de volledige URL. Ziet deze er raar uit? Verdacht!
  • Berichten die in je Spam/Junk folder terecht komen, moet je zeker wantrouwen.

Wat als je twijfelt?

Het is beter om op je hoede te zijn. Als je twijfelt, open dan zeker geen links of bijlagen en neem contact op met de afzender op een andere manier:

  • Vrienden kan je bellen, sms’en of een bericht sturen via sociale media. Komt het bericht niet van hen, laat dan zeker weten dat hun account gehackt is. Bij sommige sociale netwerken kan je berichten als ‘vals’ markeren.
  • Bij organisaties of bedrijven ga je naar hun site en controleer je of die ‘dringende’ actie bestaat. Vind je niets terug, dan kan je ook even bellen naar hun contactgegevens die je online zelf vindt.

Wat doen als je een vals bericht krijgt?

  • Stuur het door naar verdacht@safeonweb.be
  • Klik niet op de links, maar zoek de website op via een zoekmachine.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Vul zeker nooit persoonlijke gegevens in.
  • Je kan het ook doorsturen naar de organisatie zelf. 

Te laat! Je hebt je gegevens wel doorgegeven?

  • Waarschuw je vrienden dat je hen een vals bericht hebt doorgestuurd.
  • Waarschuw je werkgever en onze support-dienst.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven, dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je je creditcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig je onmiddellijk Cardstop (www.cardstop.be of 070 344 344).

Meer informatie en tips kan je vinden op de website van safeonweb.be.

Geïntereseerd in ons?